Welcome to our store!

Filtreaza

Parteneri

 

 

EBooks - Lucrari in format electronic

ECONOMIE - Cărţi, Lucrări de specialitate, Lucrari in format electronic, Lucrari in format tiparit, ebooks - Librarie online - Documentare online
Grid view

Carti la PRET PROMOTIONAL

Produse

Creditul, sistemul bancar si rolul lui in economie

Creditul, sistemul bancar si rolul lui in economie

După cum bine ştim un eveniment istoric de o deosebită importanţă a avut loc la data de 1 ianuarie 2007, când România, alături de Bulgaria, au devenit membre cu drepturi depline ale Uniunii Europene. Aderarea a avut şi va avea în continuare efecte majore asupra întregii vieţi economice, politice şi sociale. În conformitate cu Tratatul de la Amsterdam (1997) care este parte integrantă din Tratatul Uniunii Europene , toate ţările care devin membre ale Uniunii trebuie să adopte Euro ca moneda de circulaţie, după o perioadă care poate fi mai mult sau mai puţin extinsă.

În acest context, instituţiile monetare ale României trebuie să nu piardă din vedere faptul că pe termen lung România va trebui să facă faţă cerinţelor impuse de către Mecanismul Ratei de Schimb (ERM2). După cum este precizat în Convenţia pentru Noul Mecanism al Ratei de Schimb (1 septembrie 1998), fiecare ţară candidată va trebui să îşi definească o rată a monedei naţionale faţă de Euro, precum şi o banda de fluctuaţie de ±15% (o bandă mai îngustă va putea fi negociată dacă este cazul).

S-a stabilit că ţările candidatele la zona Euro trebuie să menţină moneda naţională în conformitate cu cerinţele Noului Mecanism al Ratei de Schimb (NMRS2) pentru o perioadă de cel puţin doi ani înainte de aderare. Aceste două obiective au necesitat din partea Băncii Naţionale a României atât restructurarea sectorului bancar, cât şi a instituţiilor care au legătură cu politica monetară, în contextul general care respectă cerinţele şi reflectă funcţionarea Sistemului Euro. În aceste condiţii, devine evident că orice recomandare legată de sistemul monetar şi politica monetară din România trebuie să fie bazată pe: o bună înţelegere a Sistemului Monetar European (SME), a politicilor acestui sistem şi a cerinţelor impuse de el; un diagnostic real al situaţiei României contemporane.

Piaţa monetară se constituie din relaţiile, instituţiile şi pârghiile prin intermediul cărora se asigură masa monetară, se realizează schimbul de lichidităţi, se compensează excedentul cu deficitul de disponibilităţi băneşti pe termen scurt a unor agenţi economici. Se reţine că piaţa monetară nu este localizată fizic, ci priveşte ansamblul de relaţii ce iau naştere pentru realizarea unei tranzacţii, existenţa acestei pieţe fiind legată de faptul că unele bănci sunt beneficiare ale unui surplus de încasări, în vreme ce altele au de efectuat un surplus de plăţi.

Derulându-se, în principal, la băncile care creează monedă sau de la care se pot procura disponibilităţile necesare pentru a acoperi fluxurile de plăţi, piaţa monetară este în primul rând o piaţă a monedei centrale şi a titlurilor negociate de Banca Centrală, fiind locul intervenţiilor acesteia asupra lichidităţilor bancare. În al doilea rând, piaţa monetară este o piaţă de lichidităţi pe termen scurt pentru toate organismele de credit bancare, iar în al treilea rând, piaţa monetară îndeplineşte funcţia specifică de compensare a deficitului şi excedentului de lichidităţi, funcţie care se realizează fie prin credit acordat direct, fie prin negocierea unor hârtii de valoare specifice acestei pieţe, cu scadenţe apropiate şi foarte lichide.

Tot astfel, după cum am reţinut, activitatea economică a oricărei întreprinderi implică, înainte de toate, formarea de resurse financiare, mobilizarea şi “punerea la lucru” a economiilor sau resurselor temporar disponibile, mişcarea liberă a capitalurilor. Asemenea procese complexe, bazate îndeosebi pe relaţii de credit şi pe activitatea bancară, dau naştere unor pieţe specifice, generează fluxuri şi mecanisme deosebite, antrenează efecte complexe. În esenţă, creditul reprezintă schimbul unei valori monetare prezente contra unei valori monetare viitoare.

Altfel spus, creditul reprezintă o relaţie bănească ce apare în legătură cu acordarea de împrumuturi unor persoane juridice sau fizice, care urmează a se rambursa ulterior, la scadenţă. În prezent în baza noilor reglementări în materie, am asistat la liberalizarea creditării.

Această măsură obligă băncile să pună la punct o nouă expertiză, un nou sistem de evaluare a clienţilor, noi tipuri de scoring şi chiar noi proceduri de acordare a creditelor. Impactul va fi resimţit atât de bancheri, cât şi de clienţii lor. Aceasta întrucât după eliminarea restricţiilor din normele sale, Banca Naţională nu va mai trebui decât să „valideze“ normele interne ale fiecărei bănci, prin Direcţia de Supraveghere. Pentru bancheri, aceasta se traduce prin necesitatea de a se alinia cât mai devreme la prevederile din acordul Basel II, privind riscurile de creditare.

Pretul nostru: Lei (Ron) 250.00
Cantitate:
Raspunderea juridica in domeniul economiei si finantelor

Raspunderea juridica in domeniul economiei si finantelor

Atât relaţiile financiare în general cât şi reglementarea lor juridică în special, prezintă o însemnătate deosebită, întrucât finanţele publice participă, în mod direct, la dezvoltarea socio-economică a societăţii. Prin intermediul finanţelor publice se asigură constituirea, repartizarea şi utilizarea cu eficienţă a banului public pentru sporirea producţiei de mărfuri, dezvoltarea forţelor de producţie, promovarea activităţii de cercetare ştiinţifică, dezvoltarea culturii, învăţământului şi ocrotirii sănătăţii, protecţie socială, protecţie ecologică şi altele.

Totalitatea impozitelor, taxelor, contribuţiilor şi a celorlalte venituri publice provenite de la persoanele fizice şi juridice care alimentează bugetele publice formează sistemul fiscal. La modul general se poate vorbi de un sistem financiar ce constă, pe de o parte, din fonduri care se constituie si se consuma efectiv si integral, iar pe de alta parte, din fonduri ce se constituie cu caracter definitiv si se utilizează prin avansari si recuperări neîncetate.
Finanţele publice sunt reprezentate de fondurile care se constituie prin plăţi obligatorii. O caracteristică esenţială a acestora este aceea că implică un transfer de valoare fără echivalent. Finanţele publice se compun din următoarele fonduri: bugetul naţional public care cuprinde bugetele locale şi bugetul administraţiei centrale; asigurările sociale de stat; fonduri extrabugetare ce se folosesc după legile statului.
Corespunzător noilor sarcini ale statului se modifică şi conţinutul şi rolul finanţelor publice prin disocierea dintre mijloace şi scop. Pe măsura creşterii şi diversificării rolului statului în viaţa social economică acesta începe să utilizeze vechile mijloace şi pentru alte scopuri, astfel încât într-o viziune modernă finanţele publice reprezintă ştiinţa ce studiază acţiunile statului utilizând tehnici financiare precum: impozitele, taxele, împrumuturi, procedee monetare etc., în scopul satisfacerii şi altor obiective dincolo de câmpul financiar propriu-zis.
Recunoaşterea sectorului public în viaţa economică complică şi simplifică totodată funcţionarea activităţii economice. Implicarea sectorului public în activitatea economică ajută la derularea eficientă şi echitabilă a fluxurilor economice şi se reflectă schematic prin apariţia altor circuite economice.
După cum am subliniat şi reţinut, legile finanţelor publice au reglementat o serie de obligaţii în materia efectuării cheltuielilor bugetare, obligaţii ce au fie caracter de principiu fie se referă la chestiuni concrete, cum ar fi salarizarea personalului bugetar. Astfel, potrivit legii fundamentarea şi aprobarea cheltuielilor bugetelor locale se efectuează în strictă corelare cu posibilităţile reale de încasare a veniturilor bugetare, estimate a se realiza. (încălcarea acestor prevederi se sancţionează cu amendă). Reţinerea şi utilizarea de venituri în regim extrabugetar şi constituirea de fonduri publice în afara bugetelor este interzisă, excepţie făcând doar situaţia fondurilor speciale extrabugetare constituite prin legi speciale. (încălcarea acestor prevederi se sancţionează cu amendă). 
Creditele bugetare aprobate pot fi folosite prin deschiderea de credite efectuate de ordonatori în limita sumelor aprobate, potrivit destinaţiei stabilite şi cu respectarea dispoziţiilor legale care reglementează efectuarea cheltuielilor respective, (încălcarea acestor prevederi se sancţionează cu amendă). 
În ipoteza neaprobării legii bugetare anuale cu cel puţin 3 zile înainte de sfârşitul anului, cheltuielile lunare alocate de ordonatorii de credite bugetare pentru funcţionare nu pot depăşi 1/12 din totalul creditelor bugetare stabilite de legea bugetara anterioara pentru funcţionarea instituţiei respective în anul calendaristic anterior (încălcarea acestor prevederi se sancţionează cu amendă).
Tot astfel, o serie de reglementări obligatorii, a căror încălcare atrage răspunderea contravenţională sunt stabilite în materia plăţii salariilor personalului bugetar. Astfel, potrivit legilor finanţelor publice (Legea nr. 500/2002 şi Ordonanţa de urgenţă nr. 45/2003), în sistemul bugetar salariile se plătesc o dată pe lună în perioada 5-15 a fiecărei luni pentru luna precedentă (încălcarea acestor prevederi se sancţionează).
După cum am reţinut, alte aspecte privind răspunderea contravenţională în materie fiscală se referă la  contravenţii prevăzute de Codul vamal, contravenţii prevăzute de Codul fiscal, contravenţii stabilite de Ordonanţa nr. 17 din 20 august 1993 privind stabilirea şi sancţionarea contravenţiilor la reglementările financiar-gestionare şi fiscale, contravenţii prevăzute de Ordonanţa nr. 26 din 28 august 1993 privind Tariful vamal de import al României, contravenţiile reglementate de Legea 500/2002 privind finanţele publice,  contravenţii în baza Hotărârii  nr. 319 din 11 iunie 1992 (republicată) privind dotarea şi utilizarea de către agenţii economici a balanţelor cu afişaj electronic şi a aparatelor de marcat electronice etc.
În ceea ce priveşte răspunderea penală în dreptul fiscal, principalele domenii pe care le-am analizat pe parcursul studiului de faţă privesc categoriile de infracţiuni prevăzute de Codul fiscal, infracţiunile prevăzute de Codul vamal, cele reglementate de Legea privind evaziunea fiscală nr. 241/2005, precum şi alte infracţiuni prevăzute de alte acte normative în materie financiară. 
 
Pretul nostru: Lei (Ron) 270.00
Cantitate:
Bugetul si procedura bugetara in Romania si la nivelul Uniunii Europene in contextul crizei economice 2008-2012

Bugetul si procedura bugetara in Romania si la nivelul Uniunii Europene in contextul crizei economice 2008-2012

 Un studiu având ca analiză bugetul şi procedura bugetară în România şi Uniunea Europeană este de actualitate în condiţiile de faţă, când observăm că economia globală, intrată în anul 2008 în cea mai mare criză economică după marea recesiune din anul 1930, a afectat atât ţările dezvoltate, cât şi ţările emergente, demonstrând gradul de interdependenţă a economiilor lumii. Aceste situaţii nefavorabile sub aspect economic s-au propagat şi în România începând cu sfârşitul anului 2008 şi continuă şi la acest mijloc de an 2012.

Criza financiară a pus în faţa guvernelor o serie de provocări, dintre care cele mai importante sunt: o nouă abordare a politicilor fiscal-bugetare de către guverne, care trebuie să facă alegeri de cheltuieli raţionale şi inteligente, să analizeze costurile acţiunilor întreprinse şi să reproiecteze cheltuielile pentru a obţine efecte maxime, în condiţiile resurselor limitate; un răspuns global coordonat al autorităţilor din ţările afectate care să se concentreze pe o mai bună recunoaştere a tuturor actorilor, care să includă şi ţările în curs de dezvoltare;  necesitatea recunoaşterii îmbunătăţirii serviciilor publice şi reforma acestora, nevoia de a face mai mult cu mai puţine resurse, respectiv un parteneriat între guverne, mediul de afaceri, piaţa muncii şi societatea civilă. 
Astfel, măsuri privind reprioritizarea cheltuielilor în sectorul public, reducerea cheltuielilor pentru proiecte de mică prioritate şi direcţionarea acestora către programe importante pentru dezvoltarea economiei naţionale, raţionalizarea unităţilor şi agenţiilor publice, introducerea planificării strategice la nivelul ministerelor etc., sunt acţiuni care trebuie să facă parte din strategia unei ţări. Pe această direcţie trebuie să acţioneze şi autorităţile din ţara noastră în vederea reducerii cheltuielilor şi în vederea realizării reformelor în sectorul bugetar. 
Revenind la structura lucrării de faţă, este de reţinut că în prima parte (Capitolul 1) se vor  prezenta unele aspecte generale în materia finanţelor publice şi bugetului public naţional, iar Capitolul 2 va pune accentul pe importanţa bugetului văzut ca un factor de echilibru şi stabilitate din punct de vedere economico-financiar.
Aşa cum ştim, resursele financiare publice se constituie şi se gestionează printr-un sistem unitar de bugete, respectiv bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele locale, bugetele fondurilor speciale, bugetul trezoreriei statului şi bugetele altor instituţii publice cu caracter autonom.  Bugetul public naţional reprezintă planul financiar al statului prin care sunt prevăzute veniturile şi cheltuielile pentru o perioadă determinată de timp, constituite în scopul satisfacerii cerinţelor (intereselor) generale ale societăţii.
Referitor la rolul bugetului s-a afirmat că dacă nicio gestiune sau economie privată nu se poate conduce fără un act de echilibrare a cheltuielilor cu veniturile, cu atât mai mult economia publică, nefiind un scop în sine, ci un mijloc pentru satisfacerea trebuinţelor colective, în acest scop este imperios necesar un program care să prevadă veniturile necesare pentru satisfacerea nevoilor colective. În acest sens în cadrul finanţelor publice ale statului, ansamblul obligaţiilor pecuniare pretinse cetăţenilor ca impozite şi taxe este limitat la trebuinţele de cheltuieli publice, cu ajutorul procedeului financiar al bugetului statului. Aceasta demonstrează necesitatea şi însemnătatea bugetului statului ca procedeu tehnico-financiar de stabilire şi coordonare a veniturilor cu cheltuielile din fiecare an sau perioadă de timp programată.
Rolul bugetului statului ca act de conducere statală este demonstrată de implicaţiile economico-social-politice ale veniturilor şi cheltuielilor bugetare de stat. Acest rol se apreciază atât în contextul importanţei finanţelor publice, a opţiunilor politice de orientare a ansamblului finanţelor publice din fiecare stat, cât şi cu raportările specifice veniturilor şi cheltuielilor stabilite şi autorizate prin bugetele anuale de stat.
Capitolul 3 prezintă sistemul veniturilor şi cheltuielilor bugetare. Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, dispune că veniturile şi cheltuielile sistemului bugetar, cumulate la nivel naţional, alcătuiesc veniturile bugetare totale, respectiv cheltuielile bugetare totale care, după consolidare, prin eliminarea transferurilor dintre bugete, vor evidenţia dimensiunile efortului financiar public pe anul respectiv, starea de echilibru sau dezechilibru, după caz. În ţara noastră, construcţia bugetului pe anul 2012 a vizat alinierea la Strategia fiscal-bugetară pe perioada 2012-2014. 
Pentru anul 2012, Legea nr. 293/2011 – legea bugetului de stat pe anul 2012 dispune la art. 2 alin. 2 că: bugetul de stat se stabileşte la venituri în sumă de 95.757,1 milioane lei, iar la cheltuieli în sumă de 112.920,3 milioane lei, cu un deficit de 17.163,2 milioane lei.
Important de amintit este faptul că în cursul anului 2010, Consiliul European a decis să întărească coordonarea politicilor de reformă şi fiscal-bugetare din statele membre, astfel încât pe viitor deciziile de politică economică la nivelul UE să fie coerente şi integrate. În acest sens, începând cu prima jumătate a anului 2011 s-a introdus Semestrul european, o perioadă în care politicile pe care fiecare stat membru doreşte să le aplice în anul următor sunt supuse forurilor europene în vederea analizei şi formulării de recomandări concrete care să fie luate în considerare la întocmirea bugetelor naţionale. Semestrul European este numele unui set de propuneri lansat de Comisia Europeană, ce urmăreşte supravegherea procesului fiscal şi bugetar în fiecare stat din UE. 
Astfel, fiecare ţară va trebui să prezinte Comisiei, la început de an, un Program de Convergenţă şi un Program Naţional de Reforme. Iniţial, prin Program de Convergenţă se înţelegea prezentarea proiectului de buget, însă conform ultimelor redactări, statele vor trebui să prezinte doar iniţiativele fiscale şi bugetare ce urmează a fi promovate în anul următor, Comisia urmând să formuleze recomandări. Procedura va fi aceeaşi şi în cazul Programului Naţional de Reforme: orice reformă structurală va fi atent analizată de Comisie înaintea implementării ei efective. Începând cu anul 2011 forma Programului de convergenţă (PC) 2011-2014 a fost elaborată pe baza Regulamentului C.E. nr. 1055/2005 care amendează Regulamentul C.E. Nr. 1466/1997 privind întărirea supravegherii situaţiei bugetare şi coordonarea politicilor economice. Forma actualizată a Programului de convergenţă pentru perioada 2012 - 2015 a fost de asemenea elaborată pe baza Regulamentul CE Nr. 1466/1997 al Consiliului privind consolidarea supravegherii poziţiilor bugetare şi supravegherea şi coordonarea politicilor economice, asa cum a fost modificat prin Regulamentul (CE) nr. 1055/2005 al Consiliului si Regulamentul (UE) nr. 1175/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului.
Aşa cum am arătat, a fost elaborată şi Strategia fiscal-bugetară pe perioada 2012-2014. Obiectivele acestei strategii constau în continuarea consolidării fiscale şi ieşirea ţării din procedura de deficit excesiv în anul 2012, stabilitatea şi predictibilitatea sistemului fiscal prin menţinerea cotei unice, controlul strict al cheltuielilor bugetare şi revizuirea acestora prin alocarea unor sume pentru investiţii şi fonduri europene, îmbunătăţirea colectării fiscale, reforma sistemului de asistenţă socială, eliminarea arieratelor bugetare domeniu în care s-au realizat progrese.
Revenind la structura lucrării pe capitole, ar mai fi de amintit că în Capitolul 4, studiului redă şi analizează aspectele legate de procedura bugetară, fiind detaliate principiile şi etapele procedurii bugetare, urmând ca în capitolul 5 să fie prezentate şi câteva elemente definitorii privind bugetul la nivelul Uniunii Europene. De altfel, un astfel de capitol era necesar în contextul în care Uniunea Europeană lansează în continuare demersuri pentru coordonarea politicilor bugetare ale statelor membre, iar după cum bine ştim, România este deja membră a U.E. începând cu 1 ianuarie 2007.
În fine, lucrarea se încheie cu scurte concluzii, unde vor fi trecute în revistă, succint, cele mai importante aspecte pe care am considerat a fi demne de reţinut.
 
Pretul nostru: Lei (Ron) 250.00
Cantitate:
Previous | 1 Next Page 1 of 1

Cosul de cumparaturi

Cosul este gol.

Newsletter

Enter your email to subscribe to Newsletter:

Top vanzari

Hotelul. Economie si management. Editia a VI-a

Hotelul. Economie si management. Editia a VI-a

Pretul nostru: Lei (Ron) 68.50
Imparateasa fara coroana

Imparateasa fara coroana

Pretul nostru: Lei (Ron) 47.50
Plangi, plangi, balalaika

Plangi, plangi, balalaika

Pretul nostru: Lei (Ron) 47.50
Calea ducesei

Calea ducesei

Pretul nostru: Lei (Ron) 47.50
Atentie! Los Angeles va sari in aer!

Atentie! Los Angeles va sari in aer!

Pretul nostru: Lei (Ron) 47.50
Casa din Cherry Street

Casa din Cherry Street

Pretul nostru: Lei (Ron) 47.50
Mafia si miliardarii

Mafia si miliardarii

Pretul nostru: Lei (Ron) 47.50
Evolutia gandirii economice. Editia a IV-a

Evolutia gandirii economice. Editia a IV-a

Pretul nostru: Lei (Ron) 128.00
Cresterea gainilor

Cresterea gainilor

Pretul nostru: Lei (Ron) 10.00

Parteneri

trafic ranking

Statistici web

eXTReMe Tracker