Welcome to our store!

Filtreaza

Parteneri

 

 

EBooks - Lucrari in format electronic

Drepturile omului, CEDO, DEDO - Cărţi, Lucrări de specialitate, Lucrari in format electronic, Lucrari in format tiparit, ebooks - Librarie online - Documentare online
Grid view

Carti la PRET PROMOTIONAL

Produse

Drepturile copilului (2)

Drepturile copilului (2)

Legislaţia cu privire la protecţia copilului a suferit numeroase modificări în perioada de după revoluţia din 1989 ce au urmărit îmbunătăţirea politicii în domeniu, precum şi aşezarea acesteia pe o bază concretă şi coerentă.

Astfel, de-a lungul timpului, în mod permanent, s-au adus în discuţie principii noi, practici probate în societăţi cu o democraţie deja consolidată în paralel cu particularităţile României, toate acestea urmând să-şi găsească ecou în cadrul legislativ ce urma a se revizui. Fiind o problemă de o asemenea amploare, în contextul dezbaterilor privind necesitatea îmbunătăţirii cadrului legislativ, un rol important l-au avut organismele internaţionale, vădit interesate de situaţia copiilor din România.

Ponderea sugestiilor comunităţii internaţionale în ansamblul deciziilor adoptate (mai ales a acelora ce ţineau de cadrul legislativ în domeniu) a fost importantă în primii paşi în domeniu după 1989. În planul abordării acestui domeniu, acest aspect a devenit din ce în ce mai important, evoluţia cadrului legislativ din acest unghi de analiză indicând o preocupare din ce în ce mai pregnantă pentru autorităţilor române de a găsi în primul rând soluţii pentru prevenirea amplificării fenomenului copiilor instituţionalizaţi, abandonaţi, abuzaţi, exploataţi etc. Implementarea noii legislaţii a copilului este privită ca o ocazie de schimbare în trepte a mentalităţii şi practicii; cerinţa cheie este ca implementarea noii legislaţii să fie planificată şi realizată în mod creativ şi practic.

Deosebit de important va fi rolul de coordonare al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Copilului, precum şi cât de bine ANPDC şi direcţiile de protecţie a copilului, vor lucra împreună. Cooperarea efectivă inter-instituţională este un aspect important în cadrul practicii moderne de protecţie a copilului dar, şi o zonă de relativă slăbiciune în cadrul sistemului din România. Intrarea în vigoare a pachetului legislativ la 1 ianuarie 2005 însemnă o serie de provocări cărora toţi cei implicaţi în domeniul protecţiei copilului, dar nu numai, vor trebui să le facă faţă; toate instituţiile pe care noua legislaţie le implică în procesul de protecţie a copilului vor avea nevoie de îndrumare şi sprijin substanţiale pentru a se pregăti pentru implementare - dar şi după ce acest proces va începe, aspect care presupune materiale explicative, pregătire şi resurse.

Asigurarea şi respectarea drepturilor copiilor şi plasarea acestora într-o zonă de interes special constituie o prioritate naţională. Acest lucru rezidă în primul rând în faptul că viaţa, dezvoltarea şi bunăstarea de care trebuie să beneficieze toţi copiii la acest început de nou secol şi mileniu reprezintă baza pe care se construieşte viitorul unei ţări.

Respectarea, promovarea şi exercitarea drepturilor copilului, astfel cum sunt acestea definite în documentele internaţionale ratificate de România, vor asigura o dezvoltare deplină şi armonioasă a personalităţii fiecărui copil, alăturând în spiritul tradiţiilor şi valorilor culturale ale poporului român o componentă nouă, modernă şi dinamică de integrare în spiritualitatea universală. În lumina acestei integrări protecţia copilului în România înseamnă realizarea unui echilibru între trei componente esenţiale: copilul, familia şi societatea.

Asigurarea acestui echilibru trebuie reglementată, aplicată şi monitorizată în mod continuu de către stat, ca responsabilitate fundamentală a acestuia faţă de soarta tuturor cetăţenilor săi. Pentru asigurarea unui cadru coerent şi unitar al promovării şi respectării drepturilor tuturor copiilor, o măsură majoră care se impunea era aceea de elaborare a unor legi complexe care să abordeze într-un mod integrat problematica referitoare la copil. O astfel de măsură şi-a găsit concretizarea prin adoptarea actelor normative prezentate care, cu siguranţă vor contribui la optimizarea serviciilor acordate copiilor şi la promovarea interesului superior al acestora.

Pretul nostru: Lei (Ron) 260.00
Cantitate:
Drepturile femeii (1)

Drepturile femeii (1)

Femeile şi bărbaţii, ca fiinţe umane, au aceleaşi drepturi şi obligaţii în viaţa profesională, publică şi în viaţa de familie, privată. Cu alte cuvinte, nu trebuie să se facă o diferenţă între bărbaţi şi femei în ce priveşte rolul lor social şi în familie. Nu alegem să ne naştem bărbaţi sau femei. Prin urmare, oportunităţile de a ne dezvolta în viaţă şi de a ne afirma ca persoane autonome nu trebuie să fie diferite.

Dincolo de trăsăturile naturale, biologice ale femeilor şi bărbaţilor, rolurile sociale ale femeii şi al bărbatului trebuie apreciate cu aceeaşi unitate de măsură, respectiv cea a valorii generate. Astfel, femeile şi bărbaţii au aceleaşi drepturi, obligaţii şi posibilităţi cu privire la obţinerea unui loc de muncă, implicarea în gospodărie şi creşterea copiilor, participarea la viaţa politică, sindicală, culturală, la activităţi comunitare. Influenţa curentelor feministe care militează pentru egalitate şi drept la diferenţă a devenit în prezent foarte mare şi este recunoscută internaţional. Naţiunile Unite şi Uniunea Europeană au pus principiile egalităţii şi diferenţei în centrul activităţii lor şi fiecare măsură care vizează chestiuni sociale, medicale, culturale sau de muncă este raportată la respectarea principiului „toţi diferiţi, toţi egali”, şi nu numai în ceea ce priveşte chestiunile de gen.

Egalitatea de gen a fost consacrată în Uniunea Europeană încă de la constituirea acesteia şi este baza pe care se construieşte Politica Socială şi de Ocupare a Forţei de Muncă. În 1975 Tratatul de la Roma introducea în dreptul comunitar principiul egalităţii dintre sexe în ceea ce priveşte remuneraţia pentru munca depusă. Procesul de integrare europeană a stimulat crearea de noi instrumente pentru asigurarea tratamentului egal dezvoltând prevederea Tratatului de la Roma. Tratatul de la Amsterdam a stipulat că promovarea egalităţii între femei şi bărbaţi este una din sarcinile fundamentale ale Uniunii, iar inegalităţile trebuiau eliminate din toate activităţile.

Un pas înainte a fost şi introducerea unui nou articol pe baza căruia UE poate lua măsuri de contracarare a tuturor formelor de discriminare bazate pe sex. Carta Europeană a Drepturilor Fundamentale semnată în 2000 reafirmă şi completează aceste principii. Persoanele care au fost victime ale discriminării de gen pot apela la instituţii constituite în statele membre în concordanţă cu legislaţia UE.

Dincolo de cadrul legal, instituţiile centrale europene sunt asistate de structuri care reprezintă interesele femeilor, fac lobby în favoarea acestora şi asistă Comisia în formularea şi implementarea măsurilor în domeniu. Cea mai veche structură de acest tip este Comitetul Consultativ asupra Egalităţii Şanselor, înfiinţat de Comisie în 1981 (reprezentanţi ai ministerelor şi diverselor structuri din statele membre care au legătură cu subiectul). Alt organism este Grupul de Nivel Înalt asupra Problemelor de Gen, compus din responsabili la nivel guvernamental şi care funcţionează ca un forum de discuţii asupra temei.

După cum am arătat, în dreptul intern reglementările pe această temă sunt complexe. Astfel, Legea fundamentală - Constituţia României, revizuită în anul 2003 - constituie norma cadru ce recunoaşte nediscriminarea şi egalitatea între cetăţeni. Tot astfel, Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare garantează principiul egalităţii de tratament între cetăţeni prin eliminarea oricărei forme de discriminare în ceea ce priveşte, printre altele, numeroase drepturi politice, economice şi sociale. Legea 202/2002 privind egalitatea de şanse între femei şi bărbaţi, modificată şi republicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 135 din 14.02.2005 reglementează măsurile pentru promovarea egalităţii de şanse între femei şi bărbaţi, în vederea eliminării discriminării directe şi indirecte după criteriul de sex, în toate sferele vieţii publice din România.

Pretul nostru: Lei (Ron) 260.00
Cantitate:
Drepturile femeii (2)

Drepturile femeii (2)

Abordările pluridisciplinare ale condiţiei femeii din perspectiva istoriei, dreptului, a sociologiei şi a psihosociologiei evidenţiază evoluţii comune, cu unele particularităţi de la ţară la ţară, în funcţie de specificul economic, social, politic şi tradiţii, particularităţi care nu infirmă ci confirmă tendinţele generale, extrem de îngrijorătoare. Efectele tranziţiei şi recesiunea afectează cu precădere femeile, atât în privinţa accesului la ocuparea locurilor de muncă cât si la nivel salarial.

Se constată că forţa de muncă feminină este segmentată şi distribuită inegal pe ramuri şi sectoare economice, domeniile cu preponderenţă feminină fiind sănătatea şi asistenţa socială, activităţile financiare bancare şi de asigurări, învăţământul, cultura şi arta, comerţul, agricultura, industria textilă şi administraţia. Acestea sunt, de altfel, şi cele mai prost plătite, astfel încât, chiar în condiţiile unui salariu egal la muncă egală dar în interiorul aceluiaşi sector, între nivelul mediu de salarizare a femeilor şi cel al bărbaţilor apar diferenţe în favoarea celor din urmă.

Nici măcar pătrunderea forţei de muncă feminine în domenii rezervate în mod tradiţional bărbaţilor, experienţă trăită în ţările aflate astăzi în tranziţie, nu se dovedeşte a fi o soluţie mai fericită întrucât în situaţia, frecventă de altfel, a restrângerilor de activitate, femeile sunt cele mai expuse la pierderea locului de muncă. Mai mare este ponderea femeilor la categoria lucrătorilor particulari din agricultură şi circulaţia mărfurilor, ceea ce indică existenţa la femei a unei capacităţi de „a se descurca singure”, cu perspectiva de a echilibra piaţa forţei de muncă într-un viitor nu prea îndepărtat.

Pentru discriminările pe piaţa muncii, cea mai elocventă dovadă o constituie ponderea femeilor şomere, analiza comparativă a datelor statistice relevând o creştere mai accentuată a şomajului în rândurile populaţiei feminine. La calificare egală, femeile sunt mai vulnerabile decât bărbaţii. Ele devin primele şi cel mai adesea victime ale disponibilizărilor de personal, se confruntă cu un şomaj de lungă durată şi tot ele au cele mai puţine şanse de a se reîncadra în muncă.

După regula nescrisă „ultimul venit, primul plecat”, sunt vizate de acest pericol îndeosebi proaspetele absolvente ale diverselor forme de învăţământ, sau salariate cu o experienţă de scurtă durată, dar şi fără calificare sau cu o calificare inferioară. Este extrem de alarmantă frecvenţa cazurilor de disponibilizare a femeilor cu copii mici care îşi întrerup activitatea pentru creşterea acestora precum şi de refuz la angajare din cauza, în general nemărturisită, a perspectivei unor concedii de maternitate sau a obligaţiilor familiale.

Din aceste cauze, multe femei sunt nevoite să accepte angajările temporare, fără plata asigurărilor şi la niveluri de salarizare aflate mult sub nivelul calificării lor. Din anchetele sociologice efectuate rezultă faptul că şomajul are efecte dăunătoare nu numai asupra persoanei în cauză ci şi asupra familiei sale, în relaţiile cu soţul şi copiii - alterate de conflicte alimentate de greutăţile materiale - precum şi asupra sănătăţii fizice şi psihice. În plus, nesiguranţa zilei de mâine, traiul sub nivelul de sărăcie şi costurile înalte ale întreţinerii căminului invocate de subiecţii intervievaţi modifică şi comportamentul demografic. Ele reprezintă o sursă de preocupare pentru eventualele mame şi generează greutăţi insurmontabile pentru mamele cu mai mulţi copii, în special în cazul familiilor monoparentale.

Toate acestea dovedesc discrepanţa dintre situaţia de jure şi de facto a femeii. Odată cu efectele sale nefaste asupra condiţiei femeii, discriminarea ocupaţională, pe orizontală şi pe verticală, privează societatea de un important aport al segmentului majoritar al populaţiei.

De aici, necesitatea de a se adopta măsuri efective pentru asigurarea egalităţii reale în şanse şi posibilităţi, în special pentru protecţia satisfăcătoare a categoriilor celor mai defavorizate şi sprijinirea iniţiativei private prin credite ieftine şi alte facilităţi, atât de necesare în perioada de tranziţie.

Pretul nostru: Lei (Ron) 190.00
Cantitate:
Drepturile femeii ca libertati fundamentale ale omului

Drepturile femeii ca libertati fundamentale ale omului

Abordările pluridisciplinare ale condiţiei femeii din perspectiva istoriei, dreptului, a sociologiei şi a psihosociologiei evidenţiază evoluţii comune, cu unele particularităţi de la ţară la ţară, în funcţie de specificul economic, social, politic şi tradiţii, particularităţi care nu infirmă ci confirmă tendinţele generale, extrem de îngrijorătoare.

Efectele tranziţiei şi recesiunea afectează cu precădere femeile, atât în privinţa accesului la ocuparea locurilor de muncă cât si la nivel salarial. Se constată că forţa de muncă feminină este segmentată şi distribuită inegal pe ramuri şi sectoare economice, domeniile cu preponderenţă feminină fiind sănătatea şi asistenţa socială, activităţile financiare bancare şi de asigurări, învăţământul, cultura şi arta, comerţul, agricultura, industria textilă şi administraţia. Acestea sunt, de altfel, şi cele mai prost plătite, astfel încât, chiar în condiţiile unui salariu egal la muncă egală dar în interiorul aceluiaşi sector, între nivelul mediu de salarizare a femeilor şi cel al bărbaţilor apar diferenţe în favoarea celor din urmă.

Nici măcar pătrunderea forţei de muncă feminine în domenii rezervate în mod tradiţional bărbaţilor, experienţă trăită în ţările aflate astăzi în tranziţie, nu se dovedeşte a fi o soluţie mai fericită întrucât în situaţia, frecventă de altfel, a restrângerilor de activitate, femeile sunt cele mai expuse la pierderea locului de muncă. Mai mare este ponderea femeilor la categoria lucrătorilor particulari din agricultură şi circulaţia mărfurilor, ceea ce indică existenţa la femei a unei capacităţi de „a se descurca singure”, cu perspectiva de a echilibra piaţa forţei de muncă într-un viitor nu prea îndepărtat.

Pentru discriminările pe piaţa muncii, cea mai elocventă dovadă o constituie ponderea femeilor şomere, analiza comparativă a datelor statistice relevând o creştere mai accentuată a şomajului în rândurile populaţiei feminine. La calificare egală, femeile sunt mai vulnerabile decât bărbaţii. Ele devin primele şi cel mai adesea victime ale disponibilizărilor de personal, se confruntă cu un şomaj de lungă durată şi tot ele au cele mai puţine şanse de a se reîncadra în muncă. După regula nescrisă „ultimul venit, primul plecat”, sunt vizate de acest pericol îndeosebi proaspetele absolvente ale diverselor forme de învăţământ, sau salariate cu o experienţă de scurtă durată, dar şi fără calificare sau cu o calificare inferioară.

Este extrem de alarmantă frecvenţa cazurilor de disponibilizare a femeilor cu copii mici care îşi întrerup activitatea pentru creşterea acestora precum şi de refuz la angajare din cauza, în general nemărturisită, a perspectivei unor concedii de maternitate sau a obligaţiilor familiale. Din aceste cauze, multe femei sunt nevoite să accepte angajările temporare, fără plata asigurărilor şi la niveluri de salarizare aflate mult sub nivelul calificării lor.

Din anchetele sociologice efectuate rezultă faptul că şomajul are efecte dăunătoare nu numai asupra persoanei în cauză ci şi asupra familiei sale, în relaţiile cu soţul şi copiii - alterate de conflicte alimentate de greutăţile materiale - precum şi asupra sănătăţii fizice şi psihice. În plus, nesiguranţa zilei de mâine, traiul sub nivelul de sărăcie şi costurile înalte ale întreţinerii căminului invocate de subiecţii intervievaţi modifică şi comportamentul demografic. Ele reprezintă o sursă de preocupare pentru eventualele mame şi generează greutăţi insurmontabile pentru mamele cu mai mulţi copii, în special în cazul familiilor monoparentale.

Toate acestea dovedesc discrepanţa dintre situaţia de jure şi de facto a femeii. Odată cu efectele sale nefaste asupra condiţiei femeii, discriminarea ocupaţională, pe orizontală şi pe verticală, privează societatea de un important aport al segmentului majoritar al populaţiei.

 De aici, necesitatea de a se adopta măsuri efective pentru asigurarea egalităţii reale în şanse şi posibilităţi, în special pentru protecţia satisfăcătoare a categoriilor celor mai defavorizate şi sprijinirea iniţiativei private prin credite ieftine şi alte facilităţi, atât de necesare în perioada de tranziţie.

Pretul nostru: Lei (Ron) 210.00
Cantitate:
Drepturile femeii si drepturile copilului

Drepturile femeii si drepturile copilului

Declaraţia universală a drepturilor omului, este documentul care a avut o însemnătate excepţională pentru elaborarea şi dezvoltarea conceptului drepturilor omului pe plan naţional şi internaţional şi care înscrie, chiar în primul său alineat, ideea că „recunoaşterea demnităţii inerente tuturor membrilor familiei umane şi a drepturilor egale şi inalienabile constituie fundamentul libertăţii, dreptăţii şi păcii în lume”.

În acest context, importanţa drepturilor omului este dincolo de orice îndoială. Nu numai „mediul academic” intră în interacţiune cu această problemă, ci orice om este direct interesat în această privinţă. Dar, femeilor li s-a rezervat dintotdeauna, iar în unele zone mai continuă această practică, un rol periferic, minor, deseori fiind supuse unui tratament discriminatoriu sau umilitor. Această realitate s-a remarcat în toate domeniile -social, economic, cultural şi nu în ultimul rând în domeniul politic.

Abordările pluridisciplinare ale situaţiei femeii evidenţiază particularităţi de la o ţară la alta, în funcţie de specificul economic şi tradiţii, particularităţi care nu infirmă ci confirmă tendinţele generale, extrem de îngrijorătoare. Dar trecând peste perspectiva istorică, un adevăr este că nici perspectiva actuală nu este în totalitate în sensul unei nondiscriminări, fiind nelipsite obstacolele în calea femeilor, chiar în domenii cu privire la care există reglementări exprese, dar care se pare că pălesc în practica aplicată. Situaţia rămâne aşadar alarmată, fiind greu de învins vechile concepţii, femeia fiind în continuare o ţintă vulnerabilă. Numai ca exemplificare, subliniem că pretutindeni în lume violenţa împotriva femeilor îmbracă cele mai diverse forme, de la agresiunea fizică, cea verbală, până la agresiuni sexuale şi chiar psihologice bazate pe ameninţări, şantaj, insulte. O altă practică care cucereşte teren este aceea a traficului cu fiinţe umane şi exploaterea prostituţiei.

Exemplele ar putea continua, dar semnalul care trebuie receptat este acela că şi în prezent, când deşi putem vorbi de o temelie solidă a reglementărilor în domeniu, se înregistrează grave încălcări ale drepturilor femeii, ceea ce nu se poate concretiza decât într-o revizuire a situaţiei, prin mijloace de orice natură, pentru că încălcarea drepturilor omului este incompatibilă cu demnitatea umană.

Problema se pune în termeni asemănători şi în domeniul copiilor, fiind sesizate şi în această situaţie condiţiile exploatării copiilor în multe domenii, de exemplu, în condiţiile actuale par să se accentuează anumite fenomene negative sub forma abuzurilor - indiferent că vorbim despre violenţă familială şi din afara familiei, de abuzurile sexuale, sau de traficul cu copii şi de exploatarea copiilor în domeniul muncii, etc.

Un fenomen cu totul aparte, care se impune prin complexitate este acela de copii ai străzii, situaţiei în care aceştia sunt victime directe ale drogurilor, ale bolilor de orice fel, şi a altor factori. Aceste situaţii au fost amplu avute în vedere atât pe plan internaţional, cât şi pe plan naţional, prin multitudinea de documente adoptate în sensul promovării unei situaţii favorabile femeilor şi copiilor, dar experienţa demonstrează că acţiunea oficială, naţională şi internaţională, nu este ea singură în măsură să elimine aceste aspecte, sub toate formele sale; trebuie să se modifice mentalităţile şi obiceiurile, care sunt atât de profund înrădăcinate.

Pretul nostru: Lei (Ron) 170.00
Cantitate:
Drepturile intangibile ale omului

Drepturile intangibile ale omului

Această lucrarea mi-a oferit oportunitatea de a aprofunda această problematică complexă şi atât de importantă care este formată de „drepturile intangibile”. Importanţa acestor drepturi este dincolo de orice îndoială.

Nu numai „mediul academic” intră în interacţiune cu această problemă ci orice om din orice colţ al planetei. Ignorarea drepturilor omului face ca omul să decadă de la condiţia sa la cea de animal şi poate şi mai jos pentru că şi până animalele îşi protejează propria specie.

Lupta pentru crearea conceptelor în acest domeniu a fost dată şi s-a încheiat cu o victorie aproape completă. Lupta pentru aplicarea acestor concepte, pentru garantarea lor, este o luptă care nu se va termina niciodată.

Din păcate marile Conferinţe, Comunicări şi alte acţiuni de acest gen pălesc în faţa unor acţiuni îndreptate direct către nivelul omului de rând, poate de mai mic impact mediatic, dar care dau rezultate concrete şi ajută la schimbarea multor aşa-zise tradiţii atât de periculoase pentru om.

Edificator în această direcţie este, pentru a da un singur exemplu, viaţa Maicii Tereza , care a înţeles acest adevăr şi l-a aplicat în practică. După părerea mea cel mai important lucru care trebuie făcut pentru protecţia drepturilor omului este schimbarea atitudinii pe care oamenii o au faţă de ei înşişi şi semenii lor.

Pretul nostru: Lei (Ron) 240.00
Cantitate:
Drepturile Omului in Europa

Drepturile Omului in Europa

Drepturile omului şi respectarea lor confirmă gradul de civilizaţie al unui stat, al unui popor. Recunoaşterea demnităţii umane şi a drepturilor egale ale tuturor oamenilor indiferent de gen, naţionalitate, apartenenţă religioasă, indiferent de vârstă sau condiţie socială, constituie temelia păcii şi a libertăţilor fundamentale, a dreptăţii şi toleranţei faţă de aproape. Problemele referitoare la apărarea drepturilor omului în diferite ţări sunt aceleaşi; doar oamenii şi modalităţile de abordare ale lor sunt diferite. În epoca modernă ne confruntam cu probleme vechi de când lumea…

Mondializarea are efect şi în problematica drepturilor omului. Pe plan internaţional, Organizaţia Naţiunilor Unite, iar pe plan european Consiliul Europei, s-au ocupat şi se vor ocupa în continuare, în mod constant de protecţia drepturilor omului. Astfel au fost adoptate şi principalele documente ce vizează drepturile omului – Declaraţia Universală a Drepturilor Omului şi Convenţia Europeană a Drepturilor Omului, care se regăsesc astăzi, într-un fel sau altul, şi în dreptul intern al tuturor statelor membre.

Mecanismul instituţional de control creat de Consiliul Europei, şi în special Curtea Europeană a Drepturilor Omului va fi în continuare garantul aplicării dispoziţiilor în materie pe plan european. Nu este de neglijat nici rolul Organizaţiei pentru Securitate şi Cooperare în Europa, care, în special prin Actul final de la Helsinki, a adus o contribuţie importantă pe linia dezvoltării politicii de protecţie a drepturilor omului. Relativ recent, odată cu summit-ul de la Nisa (sub preşedinţia Franţei), prin care s-a lansat şi Carta Fundamentală a Drepturilor Omului, Uniunea Europeană a început o nouă eră, în care, aşa cum afirma premierul francez Lionel Jospin, trebuie să se pună bazele unui „proiect social”. Cu toate acestea, problema „proiectului social” nu a mai fost dezbătută pe larg, nici sub preşedinţia Suediei (summit-ele de la Stocholm şi Göteborg) şi nici sub preşedinţia Belgiei (summit-ul de la Laeken).

Această problemă a revenit în actualitate, după atacurile teroriste din SUA din 11 septembrie 2001, care au constituit veritabile crime contra umanităţii, şi deci o încălcare a drepturilor fundamentale ale omului, determinând şi Uniunea Europeană să ia măsuri prompte, să se alăture Statelor Unite pentru combaterea terorismului. Se pare chiar că, în urma unor propuneri venite din partea unor state membre, se va organiza un summit extraordinar la Bruxelles, în a doua jumătate a lunii septembrie 2001, vizând tocmai aceste aspecte.

* * *

În concluzie, problematica drepturilor omului constituie o problemă de fond cu care, pe plan european, se confruntă foarte multe organizaţii, cele mai importante fiind, până în prezent Consiliul Europei şi OSCE, în ajutorul cărora vine se pare puternic, Uniunea Europeană.

* * *

În încheiere, şi cu specială privire asupra drepturilor omului în Uniunea Europeană, vom cita o mică parte din discursul premierului francez Lionel Jospin, cu privire la viitorul Europei: „(…) Unitatea Uniunii Europene presupune drepturi şi protecţii sporite pentru toţi cetăţenii. Trebuie să se construiască un spaţiu de drept comun, având ca punct de referinţă Carta Drepturilor Fundamentale. Curtea Europeană de Justiţie ar trebui să poată fi sesizată, în anumite condiţii, direct de către cetăţeni. Trebuie să armonizăm diferitele reguli naţionale, de fond şi de procedură. În viitorul apropiat, recunoaşterea mutuală efectivă a deciziilor juridice şi crearea unei instanţe arbitrale, pentru tranşarea conflictelor de drepturi naţionale, ar constitui progrese importante. Mă refer, în special, la problema dureroasă a divorţurilor, în cuplurile binaţionale.

Unul dintre drepturile fundamentale ale cetăţeanului este securitatea. UE trebuie să sprijine garantarea acestui drept. Este vorba, în primul rând, despre lupta împotriva criminalităţii. Crima organizată nu are frontiere. Ea se manifestă, în special, prin spălarea de bani, traficul de droguri şi toate formele contemporane de tratament al fiinţei umane. Din acest motiv, crima organizată trebuie combătută, la nivelul UE. Mulţi dintre partenerii europeni au propus crearea unei poliţii europene integrate. Personal, eu subscriu la această idee. Propun crearea unei poliţii criminale operaţionale, având ca nucleu Europol. De asemenea, trebuie să se încredinţeze, unei poliţii specifice, misiunea de a asigura protecţia frontierelor externe ale Uniunii şi protecţia aeroporturilor sale internaţionale.

Securitatea cetăţenilor presupune şi constituirea unui veritabil spaţiu judiciar european. Bazându-se pe cooperarea sporită dintre magistraţi şi pe continuarea armonizării Dreptului Penal al statelor membre, acesta ar conduce, în timp, la crearea unui Parchet European. Acesta ar fi însărcinat cu coordonarea urmăririlor şi a acţiunii publice, la nivel european, facilitând, în special, execuţia comisiilor rogatorii, pe întreg teritoriul Uniunii.

Pretul nostru: Lei (Ron) 260.00
Cantitate:
Libera circulatie a persoanelor in Uniunea Europeana

Libera circulatie a persoanelor in Uniunea Europeana

 Realizarea unei pieţe comune, în care să fie asigurată libera circulaţie a mărfurilor, a serviciilor, a capitalului şi a persoanelor (libera circulaţie a forţei de muncă) era ceea ce şi-a propus de la bun început Comunitatea Economică Europeană (CEE). Încă din primele rânduri ale Tratatului de la Roma, acest lucru era exprimat în termeni specifici: „Comunitatea are ca misiune, prin realizarea unei pieţe comune şi prin apropierea treptată a politicilor economice ale statelor membre, să promoveze o dezvoltare armonioasă a activităţilor economice în ansamblul Comunităţii, o expansiune continuă şi echilibrată, o stabilitate crescută, ridicarea accelerată a nivelului de viaţă şi stabilirea unor relaţii mult mai apropiate între ţările care o formează”. Acestui ţel îi erau consacrate 76 de articole în Tratatul de la Roma (TR), înfăptuirea sa fiind programată pe parcursul unei perioade tranzitorii de 12 ani.

Decepţia înregistrată la începutul anilor `80, faţă de evoluţia procesului de integrare, se explică prin nerealizarea acestui ambiţios obiectiv. Libera circulaţie a mărfurilor, care urma să fie realizată între primele 6 ţări membre până la 31 decembrie 1969, a fost înfăptuită în avans, la 1 iulie 1968, deşi se lovea în continuare de numeroase obstacole; libera circulaţie a serviciilor cunoştea încă piedici importante, în timp ce libera circulaţie a capitalurilor oferea imaginea unui recul în raport cu situaţia înregistrată în anii ‘60. Obstacole se regăseau şi în ceea ce priveşte libera circulaţie a forţei muncă, pe fondul creşterii şomajului datorită recesiunii economice.
În acest context dificil a apărut Actul Unic European, care a adus un nou calendar, extrem de precis în procesul de integrare. 
Articolul 8 al acestui document stipula că: „Comunitatea va lua măsurile necesare realizării progresive a pieţei unice interne în cursul unei perioade ce va expira la 31 decembrie 1992”, arătând şi faptul că „piaţa unică internă presupune existenţa unui spaţiu fără frontiere interioare în care libera circulaţie a mărfurilor, persoanelor, serviciilor şi capitalurilor este asigurată conform dispoziţiilor prezentului tratat”.
 
Pretul nostru: Lei (Ron) 240.00
Cantitate:
Impactul Cartei sociale europene asupra spatiului comunitar european

Impactul Cartei sociale europene asupra spatiului comunitar european

 Aşa cum se poate desprinde din cele prezentate în cadrul lucrării de faţă, Carta Socială Europeană (revizuită în 2006) alături de celelalte norme în domeniu ale Consiliului Europei şi ale Uniunii Europene formează aşa-numitul drept european al muncii.

Politica socială reprezintă o componentă importantă a construcţiei europene deoarece urmăreşte ameliorarea nivelului ocupării forţei de muncă, a condiţiilor de muncă şi a securităţii sociale.
Drepturile sociale fundamentale au fost consacrate de către Organizaţia Internaţională a Muncii începând cu Declaraţia de la Philadelphia din 1948, când s-au stabilit obiectivele acestei organizaţii şi continuând cu numeroase convenţii şi recomandări adresate statelor membre, care s-au constituit într-un veritabil drept internaţional al muncii şi al protecţiei sociale.
De asemenea, Carta Organizaţiei Naţiunilor Unite face referire la progresul social, asigurarea unor condiţii mai bune de existenţă, ridicarea nivelului de viaţă, asigurarea locurilor de muncă şi respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale omului.
Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, adoptată la 10 decembrie 1948, aşează printre drepturile fundamentale: dreptul la securitate socială, dreptul la muncă, dreptul la salariu egal pentru muncă egală, dreptul sindical, dreptul la odihnă şi la concediu plătit, dreptul la un nivel de viaţă corespunzător etc. Se poate constata că sunt proclamate drepturi care implică acţiuni pozitive din partea statului, Declaraţia stabilind obligaţiile statului şi ale societăţii pentru realizarea lor. Astfel, de pildă, dreptul la un nivel de viaţă adecvat nevoilor legate de sănătatea omului, de bunăstarea sa şi a familiei sale, poate fi realizat prin obligaţia statului de a asigura lucrătorului hrana, îmbrăcămintea, locuinţa, îngrijirea medicală şi serviciile sociale necesare.
Convenţia de la Geneva din 1951 cu privire la refugiaţi, stabileşte, în art. 17, că „statele contractante vor acorda oricărui refugiat care s-a stabilit în mod legal pe teritoriul acestora tratamentul cel mai favorabil acordat, în aceleaşi circumstanţe, resortisanţilor unei ţări străine în ceea ce priveşte exercitarea unei activităţi profesionale salariate”. La rândul ei, Convenţia referitoare la statutul apatrizilor din 1954 prevede că statele semnatare vor acorda apatrizilor stabiliţi în mod legal pe teritoriul lor acelaşi tratament ca şi cetăţenilor proprii, în următoarele domenii: remunerarea, inclusiv alocaţiile familiale, durata timpului de lucru, orele suplimentare, concediul plătit, ucenicia şi formarea profesională, avantajele acordate de contractele colective, securitatea socială.
Numeroase state europene au ratificat aceste convenţii şi au trecut la introducerea lor în dreptul intern. Dar, nevoia unei cooperări regionale mai strânse le-a determinat să adopte şi alte norme de drept social cu aplicare europeană. Aşadar, s-a creat un drept social internaţional şi un drept social european (alcătuit din normele care reglementează relaţiile de muncă şi cele vizând protecţia socială). Acesta din urmă (dreptul social european) este alcătuit din dreptul social comunitar, creat şi aplicat în ţările Uniunii Europene şi din normele de drept social adoptate de Consiliul Europei, ca organizaţie interguvernamentală.
Se poate afirma, aşadar, că dreptul social cuprinde normele care reglementează raporturile juridice de muncă, precum şi pe cele care realizează securitatea socială. La nivel european, reglementările de drept social comunitar sunt mult mai numeroase decât cele adoptate de Consiliul Europei, deoarece primele urmăresc să pună în aplicare o politică socială comunitară, care reprezintă consecinţa fundamentelor Uniunii Europene: democraţia, respectul drepturilor şi libertăţilor fundamentale şi statul de drept. În acelaşi timp, promovarea unui înalt nivel al utilizării forţei de muncă a devenit un obiectiv major al Uniunii Europene, astfel încât au fost necesare reglementări comunitare minimale în domeniul dreptului social european, în general, şi al dreptului european al muncii, în special. Prin prevederile tratatelor de la Maastricht (1993), Amsterdam (1999), Nisa (2003) şi Lisabona (2009) s-a urmărit stabilirea unor norme comune în condiţiile unui spaţiu economic unificat, dar cu reglementări eterogene în domeniul politicii sociale.
Mai reduse ca număr, reglementările din domeniul dreptului social adoptate în cadrul Consiliului Europei, printre care şi Carta Socială Europeană, prezintă importanţă deoarece urmăresc armonizarea legislaţiilor naţionale în domeniul dreptului muncii şi securităţii sociale sau chiar impun obligaţii pentru statele membre.
 
Pretul nostru: Lei (Ron) 180.00
Cantitate:
Previous | 1 Next Page 1 of 1

Cosul de cumparaturi

Cosul este gol.

Newsletter

Enter your email to subscribe to Newsletter:

Top vanzari

Hotelul. Economie si management. Editia a VI-a

Hotelul. Economie si management. Editia a VI-a

Pretul nostru: Lei (Ron) 68.50
Imparateasa fara coroana

Imparateasa fara coroana

Pretul nostru: Lei (Ron) 47.50
Plangi, plangi, balalaika

Plangi, plangi, balalaika

Pretul nostru: Lei (Ron) 47.50
Calea ducesei

Calea ducesei

Pretul nostru: Lei (Ron) 47.50
Atentie! Los Angeles va sari in aer!

Atentie! Los Angeles va sari in aer!

Pretul nostru: Lei (Ron) 47.50
Casa din Cherry Street

Casa din Cherry Street

Pretul nostru: Lei (Ron) 47.50
Mafia si miliardarii

Mafia si miliardarii

Pretul nostru: Lei (Ron) 47.50
Evolutia gandirii economice. Editia a IV-a

Evolutia gandirii economice. Editia a IV-a

Pretul nostru: Lei (Ron) 128.00
Cresterea gainilor

Cresterea gainilor

Pretul nostru: Lei (Ron) 10.00

Parteneri

trafic ranking

Statistici web

eXTReMe Tracker