|
Actele jurisdictionale ale Curtii Constitutionale
Descriere
Acest demers teoretic în domeniul justiţiei constituţionale contribuie în mod direct la o mai bună cunoaştere a acestui fenomen juridic relativ nou. Originalitatea abordării unei teme eminamente de drept constituţional din perspectiva teoriei generale a dreptului conferă lucrării o certă valoare ştiinţifică.
Într-un stil sobru şi cursiv, mânuind cu maturitate şi fineţe argumentele de natură juridică, autorul examinează critic o problematică complexă şi expune cu claritate propriile concluzii despre specificitatea actelor jurisdicţionale ale Curţii Constituţionale.
În planul peisajului politic românesc, în condiţiile în care tot mai des se încearcă atragerea Curţii Constituţionale în dispute de natură politică, orice studiu academic care încearcă să definească valenţele acestei instituţii este binevenit. În acest context, lucrarea „Actele jurisdicţionale ale Curţii Constituţionale”, care a constituit substanţa tezei de doctorat a autorului, pledează pentru configurarea valenţelor Curţii Constituţionale, în raport cu ceilalţi „actori” ai vieţii democratice.
Cu certitudine, prezenta lucrare va constitui o sursă bibliografică pertinentă atât pentru teoreticienii şi practicienii din acest domeniu şi, de ce nu, chiar pentru judecătorii Curţii Constituţionale.
Faptul că teza conţine nu numai abordări teoretice şi conceptuale, dar şi referiri critice la jurisprudenţa Curţii Constituţionale, îi conferă şi o valoare aplicativă directă pentru toţi cei interesaţi de acest fenomen juridic.
Autor: |
Dan Cimpoeru
|
Titlul cartii: |
Actele jurisdictionale ale Curtii Constitutionale
|
Producator: |
Editura Wolters Kluwer
|
Data aparitiei: |
2010
|
ISBN: |
973191170-7
|
Numar de pagini: |
224
|
Mod de legare (Coperta): |
Brosat
|
|
„Ne-am pierdut respectul faţă de limba română. O mutilăm în cel mai reprobabil mod. Ne-au invadat barbarismele şi neologismele. Nici procesul de legiferare nu scapă de acest păcat, de multe ori chiar actele normative sunt pline de termeni improprii, de concepte utilizate incorect, ca să nu mai vorbim de aspectele care ţin de topica frazei, de corectitudinea gramaticală, de semnele de punctuaţie şi de alte asemenea lucruri care afectează calitatea actului normativ..."
Pretul nostru: Lei (Ron) 21.00
|
|
Ansamblul abilităţilor (împuternicirilor) generale sau speciale, conferite de Constituţie celor două Camere ale Parlamentului pentru îndeplinirea rolului său de „organ reprezentativ suprem al poporului român”, formează conţinutul competenţei constituţionale a acestei autorităţi publice. Competenţa Parlamentului se exprimă în mod material prin exercitarea unor funcţii distincte, dar corelative, care asigură realizarea scopurilor de reprezentare şi decizie legislativă (politica dreptului) pentru care această structură democratică a fost constituită în sistemul organelor de stat. În literatura juridică de specialitate, potrivit conţinutului lor - derivat din atribuţiile Parlamentului - funcţiile organului reprezentativ suprem au fost sistematizate, după cum urmează: legiferarea - adoptarea legilor; stabilirea direcţiilor principale ale activităţii economice, culturale, statale şi juridice; alegerea, formarea, avizarea formării, numirea sau revocarea unor autorităţi statale; conducerea în politica externă; organizarea şi funcţionarea proprie; controlul parlamentar. Prin urmare, concepţiile exprimate în literatura de specialitate românească deduc funcţiile Parlamentului îndeosebi din competenţele generale ale acestuia. În final, concluzia pe care o formulăm este aceea că activitatea Parlamentului, fiind unitară, nu se poate separa componenta legislativă de cea politică, funcţia de legiferare de cea de control şi aşa mai departe. Toate funcţiile Parlamentului, indiferent de numărul şi conţinutul conferit fiecăruia, se întrepătrund şi exprimă în modalităţi distincte rolul său de organ reprezentativ suprem al poporului român şi de unică legiuitoare a ţării.
Pretul nostru: Lei (Ron) 210.00
|
|
Ca o concluzie generală se poate spune că fiecare stat este caracterizat printr-un set de problematici care vizează o relaţie între programele partidelor politice şi interesele alegătorilor. Din acest punct de vedere partidele sunt diferite, iar în interiorul sistemului de partide, fie el bipartidist sau multipartidist, nu poate exista o omogenitate perfectă între aceste componente sau a sprijinului acordat de alegători. Două partide politice pot avea aceeaşi pondere electorală la nivel naţional, dar diferenţele date de voturile regionale pot fi semnificative, propunerile sau programele prin care se vor adresa alegătorilor vor fi diferite, ele putându-se transforma în apărătoarele unor interese locale sau minoritare. Dimensiunile problematicilor sistemelor de partide sunt în chip firesc reprezentate de partidele politice. Programele propuse de acestea sunt un mijloc de a afla direcţia preocupărilor şi solicitărilor privind politicile publice. Desemnarea reprezentanţilor se face în baza unor criterii care ţin de opţiunile alegătorilor, de comportamentul lor privind valori împărtăşite de grupurile de apartenenţă. Pentru a estima gradul în care aceste dimensiuni există în diferite ţări se poate construi un indice legat de numărul partidelor, purtătoarele acestor problematici. Dificultăţi mai mari pot apărea când aceste problematici sunt însele multidimensionale. O altă concluzie la care ne-am putea opri ar fi aceea că sistemele de partide sunt efectul a numeroşi factori caracteristici fiecărui stat, ca şi a unor factori socio-economici, ideologici şi electorali. Cauzele unei anumite componente ale unui sistem de partide sunt în bună măsura multiple, dar foarte important este ca acest sistem să reprezinte valorile democratice fundamentale. Prin însuşi faptul că partidele politice sunt indispensabile democraţiei şi asigură internalizarea acelor componente valorice de referinţă pe care se întemeiază principiile de organizare şi funcţionare ale sistemului politic, ele reclamă un sens care explică credinţele şi atitudinile agregate ale unei comunităţi sau ale unei naţiuni. Acest proces poate explica un anumit model specific al orientărilor electoratului, denumit pattern. Cultura politică este depozitarul unor tipuri de comportamente, atitudini şi valori politice.
Pretul nostru: Lei (Ron) 240.00
|
|
TITLU EPUIZAT!Opera Perspective juridice privind institutia parlamentului dovedeste ca institutii juridice considerate clasice si chiar usor plictisitoare pot constitui prilej pentru dezbateri vii si extrem de interesante. Parlamentul este o institutie reprezentativa si deliberativa, reprezentativa prin compunerea sa, deliberativa prin modul sau de functionare; acesta constituie astazi un «bun comun» insusit in egala masura si de scena politica si de domeniul juridic. Subiectul acestei carti a reprezentat tema unei dezbateri a Centrului de Drept Constitutional si Institutii Politice, unde au fost prezentate materialele cuprinse in aceasta carte. Autorii acestora prezinta aspecte recente sau de perspectiva, probleme pur teoretice sau rezultate nemijlocit din practica parlamentara intr-o maniera extrem de deschisa si cu multa imaginatie.
Pretul nostru: Lei (Ron) 5.00
|
|
Democraţia, la fel ca mulţi termeni centrali ai politicii (inclusiv politica) este un cuvânt de origine greacă, care combină două cuvinte mai scurte, „demos” şi „kratos”. Demos putea să semnifice întregul ansamblu al cetăţenilor trăind în într-un anumit polis sau cetate-stat, dar putea fi de asemenea folosit pentru a desemna „gloata", „plebea" sau „clasele de jos”. Kratos putea însemna „putere" sau „cârmuire": cele două noţiuni, nefiind identice. Este perfect posibil să ne imaginăm grupuri sau indivizi care au putere, fără a cârmui efectiv, în sensul oficial, vizibil, al termenului. Astfel, o democraţie formală, în care poporul sau reprezentanţii lui par să cârmuiască, poate ascunde o distribuţie foarte nedemocratică a puterii reale. Sau invers, un sistem politic în care un monarh sau o aristocraţie conduc în mod formal, poate camufla faptul că puterea reală se află în mâinile poporului. Această ambiguitate a celor doi termeni constituenţi, prezentă chiar de la naşterea conceptului şi realităţii democraţiei are o importanţă permanentă pentru surprinderea sensului şi istoriei sale. Democraţia însemnă conducerea de către popor sau de către cei mulţi; dar, deoarece cei mulţi erau în acelaşi timp şi săraci, se considera adesea că înseamnă conducerea de către sărăcime, de către plebe. Aristotel este deosebit de clar asupra acestui punct. El nu credea că un stat în care guverna o majoritate bogată putea fi numit în mod corect ca fiind o democraţie. Francis Fukuyama, sugera că democraţia capitalistă reprezintă stadiul final şi cel mai înalt al dezvoltării instituţiilor politice şi economice umane. Democraţia capitalistă nu a fost încă realizată la scară globală şi poate nu va fi niciodată, dar, cu toate acestea, ea este scopul către care tind şi aspiră toate societăţile aflate pe calea dezvoltării şi modernizării, oricât de înverşunată ar fi opoziţia reacţionarilor, pe de o parte, şi a socialiştilor şi comuniştilor, pe de altă parte. O asemenea perspectivă istorică a fost în mod clar proiectată ca o alternativă la cea marxistă. Aceasta înfăţişa capitalismul şi democraţia burgheză ca pe nişte dezvoltări provizorii care vor fi eventual depăşite de socialism şi prin dispariţia guvernării şi a statului, aşa cum le cunoaştem acum.
Pretul nostru: Lei (Ron) 230.00
|
|
Guvernul este una dintre cele mai vechi instituţii politice româneşti, rădăcinile ei putând fi regăsite încă din perioada feudală, evident cu alt rol, semnificaţie şi statut în societate. De-a lungul timpului executivul din România a cunoscut mai multe denumiri: de guvern - cea mai des uzitată, folosită şi astăzi, de Consiliul de Miniştri, în perioada comunistă. În România de azi, Guvernul este rezultatul voinţei Parlamentului, expresia raportului de forţe politice din cadrul sau, a majorităţii parlamentare. Preşedintele României, în calitate de şef al statului, după consultări cu liderii partidelor politice parlamentare, la propunerea partidului sau a forţelor politice care deţin majoritatea parlamentară, desemnează un candidat la funcţia de prim-ministru, care după discuţii, în special cu majoritatea parlamentară, formează Guvernul şi elaborează programul de guvernare. Lista cu membrii guvernului şi programul de guvernare se dezbat de Parlament în şedinţă comisiei. Potrivit dispoziţiilor constituţionale, pentru a fi legal constituit şi a funcţiona, Guvernul şi programul său de guvernare trebuie să obţină votul de investitură, „de încredere” din partea Parlamentului. După obţinerea votului, Guvernul depune în faţa preşedintelui jurământul de credinţă, care semnificaţia intrării acestuia în funcţie. Guvernul României îşi desfăşoară activitatea în strânsă legătură şi colaborare cu Parlamentul, dar se afla sub controlul acestuia. Cu toate acestea, el este un partener major şi important al Parlamentului la actul de conducere social-politic. Guvernul îşi înfăptuieşte programul de guvernare, atribuţiile şi prerogativele sale printr-o serie de funcţii. Astfel, el organizează, coordonează şi conduce politica internă şi externa a ţării, exercitând în această calitate rolul de administrator general al treburilor publice. Mijlocul principal prin care Guvernul îşi exercită atribuţiile centrale şi locale îl constituie aplicarea şi exercitarea legilor. Acest fapt se face atât la nivel central prin ministere, cât şi în plan local prin autorităţile publice teritoriale: prefect, consiliul judeţean, prin instituţiile deconcentrate - primar, consilii locale. Aplicarea în practică a legilor de către Guvern se face prin actele normative care însoţesc legea sau prin elaborarea unor hotărâri de Guvern. Organizarea, coordonarea şi conducerea activităţii sociale de către Guvern, se face nu numai prin aplicarea şi executarea legii, ci şi prin îndrumarea şi controlul modului de aplicare, de execuţie a acesteia. În acest sens un rol major îl are instituţia prefecturii, unde prefectul este reprezentantul guvernului în teritoriu. Guvernul nu este numai un simplu executant al politicii Parlamentului, ci participă la elaborarea şi realizarea politicii statale, fapt care se realizează prin iniţiativa legislativă. Prin iniţiativa legislativă, Guvernul îşi pune în practică programul de guvernare, politica sa generală. Orice iniţiativă legislativă este dezbătută şi aprobata de Guvern, iar după ce s-au obţinut toate aprobările şi avizele necesare şi după ce s-au făcut corelaţiile cu legile existente, însoţit de expunerea de motive, proiectul este înaintat Parlamentului. Emiterea de ordonanţe şi hotărâri constituie un alt atribut important al Guvernului în înfăptuirea actului de conducere social şi reprezintă o delegare, pe care legislativul o face către Guvern. Însă, nici în cadrul acestei activităţi Guvernul nu este independent, ci el este controlat de legislativ printr-o serie de pârghii precum: delegarea Guvernului în vederea emiterii ordonanţelor, care se face de către Parlament printr-o lege specială în care este prevăzut domeniul, perioada emiterii ordonanţelor; orice ordonanţă emisă de Guvern, indiferent de forma ei este supusa aprobării Parlamentului; ordonanţele emise nu privesc domenii ale legilor organice, deci legi de importanţă majoră etc. . . .
Pretul nostru: Lei (Ron) 230.00
|
NOTĂ JURIDICĂ (RESPECTAREA DREPTURILOR DE AUTOR) Drepturile de autor (drepturile de copyright) asupra cartilor in format clasic (tiparit), asupra manualelor, asupra ebook-urilor (cărţilor/lucrărilor în format electronic) sau oricăror alte materiale, articole, documentatii, studii etc. publicate pe portalulwww.lucrari.ro În conformitate cu dispozitiile Legii nr. 8/1996, cu modificările și completările ulterioare, drepturile de autor asupra asupra cartilor in format clasic (tiparit), asupra manualelor, asupra ebook-urilor (cărţilor/lucrărilor în format electronic) sau oricăror alte materiale, articole, documentatii, studii etc. publicate pe site-ul www.lucrari.ro aparțin creatorului sau creatorilor lor, respectiv editurilor care funcţionează în cadrul societăţii noastre, colectivului de redacţie, ori editurilor sau autorilor parteneri. Toate drepturile sunt rezervate acestora! Lucrările prezentate pe site-ul nostru (prin "lucrari" înţelegându-se orice material publicat, fie el carte clasica, manual, ebook, studiu, material, referat etc.) nici în tot, nici în parte, NU pot fi copiate, reproduse, traduse, arhivate sau transmise sub nicio formă şi prin niciun fel de mijloace mecanice sau electronice fără acordul scris (semnat si stampilat) al creatorului respectivei lucrări sau companiei care detine drepturile de autor. Este interzisă, de asemenea, chiar şi după achiziţionare, publicarea lucrărilor pe diverse site-uri tip bază de documente (gen scribd.com sau altele asemănătoare), pe site-uri de socializare sau pe orice alte suporturi, fără un acord scris. Drepturile de distribuţie, atât în România, cât și în străinătate, aparțin în exclusivitate autorilor lucrărilor sau companiilor producătoare. În cazul în care descoperiţi că persoane rău intenţionate au încălcat drepturile de autor, vă rugăm să ne anunţaţi folosind telefoanele de contact sau adresa de email, iar noi vom lua în cel mai scurt timp măsurile legale ce se impun de la caz, la caz. Pentru că vrem să încurajăm respectarea drepturilor de autor pe internet, fiecărei persoane care descoperă un abuz în sensul celor menţionate mai sus, îi vom oferi gratuit o carte tipărită din stocul nostru! Pentru mai multe detalii privind drepturile de autor, accesati termenii si conditiile de colaborare! ÎNTREBĂRI FRECVENTE 1. Cine a elaborat (conceput) lucrările prezentate pe site-ul www.lucrări.ro? Toate lucrările in format tiparit şi/sau ebook, prezentate pe site-urile grupului nostru editorial, sunt concepute fie în redacţiile editurilor noastre, prin specialişti din diverse domenii de activitate - avocaţi, jurişti, economişti, ingineri etc., în decursul a peste 10 ani de activitate, fie de societăţile partenere, în special edituri de prestigiu axate pe domeniile juridic, economic, agricol, dar şi din alte ramuri de activitate. Nu expunem spre vânzare lucrări fără a respecta termenii şi condiţiile contractuale impuse de partenerii nostri ori fără respectarea legislaţiei în vigoare! De asemenea, pentru că nu de puţine ori s-a întâmplat să fim întrebaţi de către clienţi, facem precizarea că nu oferim la schimb lucrări din stocul nostru! 2. În ce format se predau lucrările comandate? Lucrările prezentate pe site-urile companiei noastre se predau fie în format tipărit, fie în format şi tipărit şi electronic, ori numai electronic (pe CD, în format Word şi/sau PDF), în funcţie de specificaţiile tehnice indicate pe pagina de prezentare a fiecărui produs. 3. Care este termenul de livrare al lucrărilor? Atât lucrările tipărite, cât şi lucrarile în format electronic se livrează, în măsura în care sunt pe stoc, în termen de cca. 2-5 zile lucrătoare, în funcţie de modalitatea de transport aleasă de dvs. (Servicii de transport rapid sau normal). Comenzile care nu pot fi onorate intr-un timp rezonabil datorita lipsei produselor din stoc, vor fi anulate si vom trimite, prin email, notificare catre client despre situatia apărută. Astfel de momente se pot ivi oricand, spre exemplu, din cauza epuizării lucrărilor solicitate la partenerii nostri contractuali (producatori, furnizori etc.). 4. În ce scop pot folosi o lucrare publicată pe site-ul dvs.? Lucrările publicate pe site-ul nostru se pot folosi în orice scop, atât timp cât se respectă legislaţia în vigoare privind drepturile de autor. Spre exemplu, se pot folosi, ca şi orice carte, ca sursă de documentare sau ca material educativ pentru aprofundarea unui anumit domeniu sau temă; se pot folosi la elaborarea propriilor lucrări, articole, referate etc. necesare în procesul educaţional; se pot folosi chiar si citate din lucrări, dar, bineînţeles, cu specificarea sursei de documentare. 5. Pot folosi o lucrare de pe site-ul dvs. ca şi lucrare de licenţă, de disertaţie sau de doctorat ? NU, nu puteti folosi ca atare lucrările prezentate pe site-ul nostru ca lucrări de licenţă, disertaţie, doctorat etc. pentru că, în primul rând, aţi încălca drepturile de autor. Puteţi însă folosi lucrările editate de noi ca principală sursă de documentare, cu condiţia să specificaţi sursa, în notele de subsol, care trebuie să cuprindă: numele autorului lucrării, titlul lucrării, editura producătoare, anul editării şi pagina. De asemenea, lucrarea utilizată trebuie trecută la bibliografia finală a lucrării dvs. În al doilea rând, Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 (publicată în Monitorul Oficial nr. 18 din 10 ianuarie 2011) interzice expres vânzarea/cumpărarea de lucrări de licenţă, disertaţie, doctorat sau alte asemenea lucrări ştiinţifice, prin dispoziţiile art. 143 alin. (5) stipulând că: "Este interzisă comercializarea de lucrări ştiinţifice în vederea facilitării falsificării de către cumpărător a calităţii de autor al unei lucrări de licenţă, de diplomă, de disertaţie sau de doctorat". Totodată noua lege a impus sancţiuni severe atât pentru cei care cumpără astfel de lucrări gata făcute cât şi pentru cadrele didactice, care nu se preocupă de asigurarea originalităţii lucrărilor pe care le coordonează. În aceste condiţii putem să formulăm şi câteva SFATURI şi/sau AVANTAJE: 1. Nu riscaţi exmatricularea sau alte sancţiuni cumpărând, spre exemplu, o lucrare de licenta gata facută, când puteţi să vă procuraţi foarte uşor cărţi şi alte documentaţii necesare concepute de profesionişti şi să vă elaboraţi singuri lucrările, asigurând astfel originalitatea muncii dvs. şi fără să riscaţi absolut nimic! Mai mult decât atât, aveţi şi avantajul că, la final, veţi şti ce aţi scris în propria lucrare şi veţi fi mai bine pregătit în vederea susţinerii acesteia. 2. Elaborând singuri proiectele veţi avea şi garanţia că ce aţi scris este corect, atât din punct de vedere noţional, gramatical etc., cât şi sub aspectul legislaţiei în vigoare! Cu titlu de exemplu, vă amintim că în cazul lucrărilor juridice, veţi găsi de vânzare pe internet fel şi fel de lucrări elaborate de neprofesionisti, redactate fără a se ţine cont de legislaţia în vigoare care în România este într-o continuă schimbare. În aceste condiţii cel mai bine este să folosiţi surse de încredere şi să verificaţi personal schimbările legislative! 3. Elaborând singuri lucrările veți evita încălcarea drepturilor de autor, dacă avem aici în vedere că majoritatea site-urilor care vând lucrări de licență, diplomă, disertație sau doctorat funcționează ilegal, prin punerea în vânzare fără niciun drept, a unor lucrări elaborate de alte persoane şi "adunate" de la profesori, secretariatele facultăţilor, centrele de copiere sau chiar de la firmele care asigură copertarea lucrărilor. Pentru mai multe detalii privind modul de elaborare al unor lucrări de ştiinţifice puteţi consulta ghidul de redactare şi tehnoredactare a unei lucrări ştiinţifice!
|
Recent vizualizate
Pretul nostru: |
Lei (Ron) 35.00 |
Compare Products
Pretul nostru: Lei (Ron) 35.00
|